Účastníci
Alena Matějka
Alena Matějka je česká sochařka, výtvarnice a návrhářka skla, absolventka SUPŠ sklářské v Kamenickém Šenově, Akademie umění v Praze či Glasgow school of arts. Vytváří rozsáhlé instalace či skulptury ze skla, kamene nebo mramoru, často spolupracuje se svým partnerem – sochařem Larsem Widenfalkem. Svoje díla vystavuje po celém světě.
Aleš Jírovec
Pochází ze Světlé nad Sázavou ze sklářské rodiny. Na střední škole ve Světlé nad Sázavou a následně v Železném brodě studoval obor broušení skla. Poté absolvoval studium na VŠUP v Praze u prof. Mariana Karla v ateliéru Sklo v architektuře. Během studia vycestoval na studijní stáž na Accademia di belle arti v Miláně. Věnuje se také renovaci a výrobě vitráží, dále pak restaurování a tvorbě soch. Působí jako pedagog na Uměleckoprůmyslové akademii ve Světlé nad Sázavou.
Kateřina Karlovcová
V Třeboni jsem vystudovala malbu skla a získala ocenění v soutěžích Sanssoussi junior glass match a Junior glass ways. Ve své volné tvorbě se věnuji malbě akrylem a olejomalbě. Tématicky mě zajímají momentky lidí v běžných denních situacích. Současně spolupracuji na různých zakázkách pro Kolektiv ateliers a.s. věnující se realizaci autorské tvorby, restaurování a výrobě designových skleněných objektů do celého světa.
Milan Krajíček
Pochází ze sklářské rodiny, studoval sklářskou školu v Železném Brodě a absolvoval Ateliér skla pod vedením prof. Vladimíra Kopeckého na VŠUP v Praze. Ve své tvorbě se inspiruje tradičním českým broušeným dekorem v olovnatém křišťálu zvaným „tříhránek“, vyráběným v jeho rodném kraji Vysočině. Tento dekor následně deformuje a v další fázi i destruuje nebo převádí do negativu. Ve svých experimentech využívá tradičních sklářských řemeslných technik jako je broušení, lehání a tavení skla do formy. Působí jako pedagog a hlavní výtvarník na Uměleckoprůmyslové akademii ve Světlé nad Sázavou.
Petr Janský
Studoval SOŠ a SOU v Třeboni a absolvoval Pedagogickou fakultu Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. V současné době se věnuje na plný úvazek pedagogické činnosti hlavně na SOŠ a SOU v Třeboni a zároveň tradičnímu broušení skla v kombinaci s experimentálními technikami. Ve své tvorbě se zabývá i technikou skleněné tavené plastiky.
Veronika Dubnová – Černá
Je česká sklářská výtvarnice, absolventka Vysoké školy uměleckoprůmyslové. Citlivým až niterním přístupem ke sklu a jiným materiálům, které mezi sebou dokáže v čisté harmonii propojit, ukazuje svůj um i květnatou tvořivost. Zabývá se hutním tvarováním skla, volnou plastikou, navrhováním užitých předmětů a šperků. Veronika Černá za dobu svého působení ve sklářském umění rozšířila své znalosti na stážích ve Španělsku a Peru. Aktivně se účastní výstav, soutěží a menších realizací v průmyslu.Působí jako pedagog na Uměleckoprůmyslové akademii ve Světlé nad Sázavou.
Sabine Müller-Funk
Narodila se roku 1958 v Mnichově, v letech 1981-88 studovala na Akademii výtvarných umění v Mnichově a získala diplom v oboru malba. V roce 1991 obdržela Mezinárodní cenu Jutta-CunyFranz. Nyní žije v Drosendorfu (Dolní Rakousko) a ve Vídni. „Svou uměleckou činnost chápu jako způsob, jak pohlížet na svět a zkoumat, jak jsem s ním propojená. Dívání se, pozorování světa, mluvení, slova i jazyk zakouším jako meziprostor – jako polopropustné membrány, které jednak dovolují navázat kontakt s tou “druhou” Sabinou Müller-Funk, a na druhou stranu umožňují si uvědomit, v čem je ta “druhá” odlišná. Tento prostor tvořený membránami se pro mne zároveň stává “dějištěm” koncentrace.” (Sabine Müller-Funk, 2012)
- foto Daniela Matejschek
- foto Daniela Matejschek
Sandra A. Fuchs
„Sklo mi nabízí způsob, jak vyjádřit cokoliv, co mne napadne. Stalo se mým „komplicem“ při uskutečňování vlastních nápadů. Moje díla mají společného „ducha“, jednotnou společnou estetiku. Témata, z nichž ve svých kolekcích vycházím, se inspirují krásou a silou přírody, snahou o další zdokonalování a růst – a to i v duchovním směru. Důležitou částí mé práce je namíchat si svou vlastní paletu barev. Na první pohled vyjadřují barvy náladu a také přenášejí pocity.“ „Od roku 2002 pracuje Sandra A. Fuchs se sklem v oblastech coldwork – fusing – flamework. Skutečnost, že si stále doplňuje vzdělání a zvyšuje kvalifikaci v oblasti „výroby skla“, a také řada zahraničních stáží ji umožňují, aby využívala značné množství technik a rozvíjela svůj vlastní kreativní styl. Od r. 2014 pracuje na plný úvazek ve svém vlastním sklářském studiu. Hlavní důraz klade ve své tvorbě na vytváření unikátů murrini a různobarevných prutů, kterých používá stejně jako malíř paletu s barvami. Tyto skleněné prvky si sama navrhuje a vyrábí ve svém sklářském studiu, a to vše ručně. Tím, že spojuje novou techniku Murrini kiln, vyvíjející se teprve od r. 1992, a řemeslnou zručnost sklářské tradice Murano zdokonalované po staletí, dává vzniknout ústy foukaným dílům známým pro svou jedinečnost po celém světě. Používá k tomu své vlastní sestavy, tvořené z amerického skla Bullseye, které fouká ručně spolu se svým týmem v Muranu. 2017 byla Sandra „Selected Discovery Artist“ na uměleckém veletrhu „Tresor Basel“, ve Švýcarsku, a také oficiálně vystavovala na americké konferenci „Glass Art Society Conference“ v Muranu, v Itálii v r. 2018. Výstavy ve vídeňském Hofburgu, v Německém historickém muzeu v Berlíně, v Somerset House v Londýně, dále v Bazileji, Curychu, Muranu, ve Florencii, Turíně a Sarasotě na Floridě, stejně jako prezentace v německých muzeích, v Benátkách a v Itálii svědčí o tom, že její díla vzbudila mezinárodní pozornost. Momentálně se Sandra zaměřuje na další zdokonalování svého lehaného skla a skulpturální práci. Ručně foukané kolekce proto vznikají už jen jednou ročně, a to ve velmi omezeném počtu ve spolupráci s Andreem Zilio v Muranu.