SUPŠ Jihlava-Helenín nabízí studentům šest studijních maturitních oborů. Designovým výrobkům ze skla se věnují především studenti z ateliéru Designu a vizuální komunikace. Obecně je náplň studia v tomto ateliéru zaměřena na prohloubení řemeslné a technické zručnosti při práci s různorodými materiály (papír, textil, sklo, plast, dřevo, kov, keramika) a rovněž klade důraz na rozvoj kreativního myšlení při produkování vlastních designových výrobků. Studenti v ateliéru realizují různorodé projekty od zpracování vizuální prezentace firem či reklamních předmětů po prostorové objekty z různých druhů materiálů. Pracují rovněž se sklem, navrhují design skleněných objektů. V konečné fázi sklo jako materiál si volí pětina studentů. Podle vedoucího ateliéru Martina Šmída „i přes nízký počet realizací ve skle musím říci, že pořád patří k těm nejzdařilejším, nejzajímavějším.“
Od roku 2012 s tímto ateliérem spolupracuje firma Brokis s. r. o., která sídlí v Janštejně na Vysočině. Někteří studenti tak mají možnost své návrhy realizovat ve spolupráci s touto progresivní a profesionální firmou, která se zaměřuje na designové osvětlení. Tato skutečnost je pro mnohé studenty velkou motivací, což dosvědčují i některá vyjádření absolventek: „Ona nabídka [spolupráce] byla pro studenty designu a budoucí maturanty v podstatě dar
z nebes. Díky této spolupráci jsme se mohli osobně setkat s praxí, která pochopitelně po stránce zkušenostní značně převyšuje teorii ze sešitu. Stručně tedy – jednalo se o nabídku
a cennou zkušenost, která se neodmítá.“ Bezprostředně na studenty také působí sama sklářská praxe: „Velkým přínosem pro mě bylo i zkoumání možností postupu práce, a pak přímo návštěva ve sklárně [Brokis]. Fascinuje mě systém zaměstnanců, jejich dokonalá spolupráce, ale také jejich obrovská znalost v problematice.“ Studenti začali od nápadu, postupovali přes návrhy možných realizací a postupně se dostali ke konečnému designovému návrhu, který byl zadán profesionálním sklářům, kteří objekt fyzicky vytvořili. Studenti nemají praxi ve sklářské výrobě, sami si výrobek nezhotoví.
Spolupráce s profesionály měla vliv také na samotný proces učení, kdy studenti až přímo při procesu přicházeli na fakta z praxe a vnímali omezenost a zároveň exkluzivitu tohoto materiálů. Vztah designéra a skláře shrnula jedna z absolventek takto: „Designér podle mě musí sám znát technologii, jezdit na konzultace do sklárny a být účasten práce, aby mohl kontrolovat anebo pochopit, proč to zrovna takhle v praxi nejde. Měl by být minimálně takový teoretický sklář.“ Provázanost mezi návrhem a jeho technologickým provedením při práci se sklem je nutná. V tomto případě by měl být designér součástí celého procesu. Designování skleněných výrobků je pro samotné studenty výzvou. Tento materiál vnímají jako nedostupný a poměrně drahý, který vyžaduje přesnost a zkušenosti. To je často paradoxem, který nedovoluje začínajícím tvůrcům dále pokračovat v designových pracích ze skla. Tento fakt dosvědčuje i skutečnost, že žádná z oslovených absolventek, která svou maturitní práci zaměřila na sklo, dále se sklem nepracuje.
MgA. Martin Šmíd – vedoucí ateliéru Design a vizuální komunikace
tel.: 567 584 144
mail: smid@helenin.cz
Střední uměleckoprůmyslová škola Jihlava – Helenín
Hálkova 42
586 03 Jihlava – Helenín
web: www.helenin.cz
tel.: 567 584 121
mail: skola@helenin.cz